2018. március 31.
Női furfang és rafinéria - Märcz Fruzsina A testőr női főszerepében
Ha nem olvastam volna utána, valószínűleg akkor is rájövök, hogy a történet mögött ott lapul egy durcás kisfiú, aki nagyon megorrolt a színésznőkre – mondja Märcz Fruzsina, aki Molnár Ferenc önéletrajzi ihletésű vígjátékában, A testőrben lép színpadra április 6-án.
• Milyen világba csöppenünk A testőr előadásán?
• Molnár a századelő polgári világának írója volt. Nagyszerűen ismerte a nagyvárossá váló Budapest életét, jellemző figuráit, beleértve a hihetetlen népszerűségnek örvendő színészeket és színésznőket. Már a kortársai is úgy tartották róla, hogy bulvár darabokat ír, de azt a lehető legmagasabb színvonalon teszi. Kiváló ízlés, csiszolt stílus, pontos jellemrajzok, könnyed humor jellemzi a drámáit. Nem véletlen, hogy a közönség tenyerén hordozta Molnárt, darabjai levehetetlenek voltak a színházak repertoárjáról, s tulajdonképpen így van ez a mai napig.
• Kevesen tudják, hogy A testőr önéletrajzi ihletésű mű.
• Olvastam róla, de ha nem így lett volna, valószínűleg akkor is rájövök, hogy a történet mögött ott lapul egy durcás kisfiú, aki a szíve mélyén megorrolt a színésznőkre.
• Milyen képet fest róluk, s általában a nőkről, illetve a párkapcsolatokról?
• A testőr színésznőjéről gyorsan kiderül, hogy meglehetősen csélcsap életet élt házassága előtt. Későn ment férjhez, ennek ellenére – legalábbis férje gyanúja szerint – nem csillapodott a benne lévő szenvedély, s hat hónap együttélés után kifelé tekintget a kapcsolatból. Molnár nagyon érdekesen mutatja meg, mennyire nehezen tud problémáiról beszélni a nő és a férfi, milyen sok az elhallgatás, a taktikázás, a manipulálás abban, ahogy igyekeznek zöldágra vergődni. Finoman szólva nincs jó véleménye az asszonyokról, akik meggyőződése szerint rengeteg furfanggal és női rafinériával próbálják félrevezetni a teremtés koronáit.
• Hogyan oldható fel az a képtelen alaphelyzet, amely szerint a feleség nem ismeri fel álruhába bújt férjét?
• Sok olyan pillanat van a darabban, amikor a néző biztos lehet benne, hogy a nő átlát a szitán. Aztán két mondattal később történik valami, ami ennek az ellenkezőjéről árulkodik. De éppen ezért remek komédia A testőr: a szerző végig lebegteti ezt a kérdést, így mindenki maga adhatja meg a számára leginkább elfogadható választ.
• Szívesen játszol vígjátékban?
• A testőr Színésznője életem egyik legnehezebb munkája szövegben és játékban is. Ráadásul – mint a legjobb komédiáknál – a sok nevetésnek lesz egy kis keserű utóíze. Valószínűleg jó páran vagyunk, akik egy-egy mondatban vagy gesztusban ráismerünk majd saját szavainkra, s egyetértünk a szerzővel abban, hogy a párkapcsolatoknak vannak buktatói, s ezek a hétköznapokban évszázadok óta újra és újra ismétlődnek. Egyébként igen, szívesen játszom a könnyű műfajba sorolt darabokban, akkor is, ha szakmailag legalább olyan nagy kihívást jelent, mint egy nagy dráma.
• Molnár a századelő polgári világának írója volt. Nagyszerűen ismerte a nagyvárossá váló Budapest életét, jellemző figuráit, beleértve a hihetetlen népszerűségnek örvendő színészeket és színésznőket. Már a kortársai is úgy tartották róla, hogy bulvár darabokat ír, de azt a lehető legmagasabb színvonalon teszi. Kiváló ízlés, csiszolt stílus, pontos jellemrajzok, könnyed humor jellemzi a drámáit. Nem véletlen, hogy a közönség tenyerén hordozta Molnárt, darabjai levehetetlenek voltak a színházak repertoárjáról, s tulajdonképpen így van ez a mai napig.
• Kevesen tudják, hogy A testőr önéletrajzi ihletésű mű.
• Olvastam róla, de ha nem így lett volna, valószínűleg akkor is rájövök, hogy a történet mögött ott lapul egy durcás kisfiú, aki a szíve mélyén megorrolt a színésznőkre.
• Milyen képet fest róluk, s általában a nőkről, illetve a párkapcsolatokról?
• A testőr színésznőjéről gyorsan kiderül, hogy meglehetősen csélcsap életet élt házassága előtt. Későn ment férjhez, ennek ellenére – legalábbis férje gyanúja szerint – nem csillapodott a benne lévő szenvedély, s hat hónap együttélés után kifelé tekintget a kapcsolatból. Molnár nagyon érdekesen mutatja meg, mennyire nehezen tud problémáiról beszélni a nő és a férfi, milyen sok az elhallgatás, a taktikázás, a manipulálás abban, ahogy igyekeznek zöldágra vergődni. Finoman szólva nincs jó véleménye az asszonyokról, akik meggyőződése szerint rengeteg furfanggal és női rafinériával próbálják félrevezetni a teremtés koronáit.
• Hogyan oldható fel az a képtelen alaphelyzet, amely szerint a feleség nem ismeri fel álruhába bújt férjét?
• Sok olyan pillanat van a darabban, amikor a néző biztos lehet benne, hogy a nő átlát a szitán. Aztán két mondattal később történik valami, ami ennek az ellenkezőjéről árulkodik. De éppen ezért remek komédia A testőr: a szerző végig lebegteti ezt a kérdést, így mindenki maga adhatja meg a számára leginkább elfogadható választ.
• Szívesen játszol vígjátékban?
• A testőr Színésznője életem egyik legnehezebb munkája szövegben és játékban is. Ráadásul – mint a legjobb komédiáknál – a sok nevetésnek lesz egy kis keserű utóíze. Valószínűleg jó páran vagyunk, akik egy-egy mondatban vagy gesztusban ráismerünk majd saját szavainkra, s egyetértünk a szerzővel abban, hogy a párkapcsolatoknak vannak buktatói, s ezek a hétköznapokban évszázadok óta újra és újra ismétlődnek. Egyébként igen, szívesen játszom a könnyű műfajba sorolt darabokban, akkor is, ha szakmailag legalább olyan nagy kihívást jelent, mint egy nagy dráma.